Přeskočit na hlavní obsah

Kojení - velký problém současných maminek

„České ženy kojí příliš krátce. Překážkou jsou často i zdravotníci, kteří to neumí podpořit. Neexistuje horní hranice věku dítěte, dokdy by mělo být kojené. Měli jsme i pětiletá kojená dvojčata,“ říká neonatoložka Blanka Zlatohlávková. Dodává, že kojení na veřejnosti je v pořádku, z prsu se stává jen sexuální symbol a pro chlapce může být plus vidět maminku, jak kojí. S implantáty se prý kojit moc nedá. Zdraví dítěte zásadně ovlivňuje nejen jeho strava, ale také strava maminky, nebo dokonce i babičky. Genetika není všemocná a velký význam má právě i to, jak se o sebe staráme. Významné je také zmínit, že v mateřském mléce je mnohonásobně více živin než v jakékoliv umělé kojenecké výživě.

Čím dál více žen už ví, že kojení je nejlepší a potravinářskému průmyslu klesají zisky. Reakce? 

Postaví se pomocí svých lobbistů (zde třeba vlády USA) proti odborníkům a zdraví lidí:
Na jarním shromáždění Světové zdravotnické organizace Ekvádor navrhl rezoluci, která preferuje kojení před umělou dětskou výživou a zdůrazňuje, že je mateřské mléko pro děti zdravější. Podle rezoluce by se státníci měli snažit omezit nepřiměřené nebo zavádějící reklamy na dětskou výživu.
Do rozpravy však vstoupily Spojené státy a podle přítomných diplomatů začaly obhajovat zájmy výrobců náhradního mléka. Ti pocházejí zejména z USA a Evropy, kde jim v posledních letech klesají zisky. Čím dál více žen ve vyspělých zemích totiž ví o výhodách kojení. Celkové výdělky však firmám i přesto rostou, a to hlavně díky méně rozvinutým zemím, píše NYT. „To, co se stalo, bylo vydírání a USA si jako rukojmí vzaly celý svět. Snažily se převrátit naruby skoro čtyřicet let, co už existuje shoda o nejlepším způsobu ochrany zdraví nemluvňat a malých dětí,“ popsala Patti Rundallová z britské organizace Baby Milk Action, která na shromáždění WHO jezdí už od 80. let.

Co na to lékaři?

Kojení může zachránit statisíce životů, ženy v něm ale nikdo nepodporuje. Nepřítelem kojení zůstává mlékárenský průmysl a jeho agresivní marketing. Ten totiž do propagace svých výrobků vynakládá mnohem více zdrojů, než jsou vlády ochotné poskytnout na programy pro podporu kojení. Reklama na kojení jednoduše zaostává za reklamou na náhražky mateřského mléka. Kojení přitom ve skutečnosti nabízí mnohem více benefitů od těch zdravotních přes ekonomické až po environmentální.







Nebezpečné potraviny a doplňky

Nežádoucí účinky léčiv