středa 13. listopadu 2019

Fruktóza škodí stejně jako alkohol!

Fruktóza je přírodní cukr obsažený v ovoci. Má nižší glykemický index než cukr a bývá považována za jeho zdravější variantu. Jako průmyslově zpracovaný produkt však škodí játrům a její pravidelná konzumace pak může mít podobný efekt jako pravidelné pití alkoholu. Problémem tedy je pravidelná nebo neúměrná konzumace rafinované fruktózy v podobě stolních nebo výrobních sladidel včetně sirupu z agáve, medu či javorového sirupu.

Nadměrné a časté přijímání fruktózy má na náš organizmus podobně škodlivé účinky jako alkohol. Vedlejší produkty zrpacované fruktózy způsobují hypertenzi, rezistenci na inzulin, tvorbu velmi nízkodenzitního lipoproteinu VLDL, který ucpává cévy, zvýšenou hladinu kyseliny močové v krvi nebo záněty. To vše může vyvolat metabolické potíže, například obezitu, cukrovku 2. typu, ale i kardiovaskulární choroby a tyto stavy mohou hrát  roli ve zvyšujícím se výskytu jaterního onemocnění.

Rafinovaná fruktóza je skoro dvakrát sladší než stolní cukr, ale hladinu glukózy v krvi zvyšuje méně než on. Proto bývá doporučována diabetikům a je běžně k dostání v obchodech. Stejně jako glukóza je fruktóza jednoduchý uhlovodík neboli monosacharid, ale naše tělo tráví každou z nich odlišným způsobem. Zatímco 80 % glukózy se rychle přetváří v energii a 20 % se jí promění v játrech v glykogen, který se uchová pro příští potřebu, téměř všechna rafinovaná fruktóza se v játrech mění v škodlivé tuky. Jednorázová nebo jen občasná konzumace problematická není.

Nejškodlivější je fruktóza v průmyslově zpracované podobě a glukózo-fruktózový sirup, hojně používaný v potravinovém průmyslu, zejména při přípravě slazených perlivých i neperlivých nápojů. Zdrojem rafinované fruktózy jsou také oblíbená sladidla.

Fruktóza v ovoci nám tolik neškodí. V ovoci totiž není tak koncentrovaná jako po průmyslovém zpracování. Konzumujeme ji navíc současně s vlákninou, která zpomaluje její vstřebání v těle. Obsažené vitaminy a další antioxidanty pomáhají neutralizovat škodlivé účinky jejího metabolizmu.

Kolik fruktózy nás neohrozí? S níme-li půl kila ovoce denně, naše zdraví to nenaruší. Budeme-li ji však konzumovat v podobě slazených produktů a limonád, ohrožuje násprakticky neustále.