Podle psychologů je pro dobrou adaptaci
důležitá zralost dítěte v několika oblastech. Dítě nastupující do MŠ by
mělo být přiměřeně samostatné v sebeobsluze (jen s malou dopomocí se
oblékat, dodržovat základní hygienická pravidla), mělo by být schopné
respektovat určitá pravidla, dokázat se přiměřeně prosadit, ale i
přizpůsobit. Mělo by mít dostatečné komunikační dovednosti -
srozumitelně vyslovovat, mít určitou slovní zásobu a umět vyjádřit své
potřeby.
Základem je především zralost emoční a sociální.
Předávání dítěte ve školce by mělo proběhnout co nejrychleji. Čím delší loučení, tím větší pláč. Během loučení je důležité dítěti připomenout, kdy a kdo ho ze školky vyzvedne a tuto dohodu samozřejmě vždy dodržet. Tvrdit dítěti, že maminka za chvilku přijde je nebezpečné především proto, že dítě pak skutečně celý den může strávit čekáním na rodiče, místo aby si užilo toho, co mu školka nabízí. Zároveň ztrácí důvěru v to, co mu rodiče říkají.
1. dodržování osobní hygieny
Základem je především zralost emoční a sociální.
Předávání dítěte ve školce by mělo proběhnout co nejrychleji. Čím delší loučení, tím větší pláč. Během loučení je důležité dítěti připomenout, kdy a kdo ho ze školky vyzvedne a tuto dohodu samozřejmě vždy dodržet. Tvrdit dítěti, že maminka za chvilku přijde je nebezpečné především proto, že dítě pak skutečně celý den může strávit čekáním na rodiče, místo aby si užilo toho, co mu školka nabízí. Zároveň ztrácí důvěru v to, co mu rodiče říkají.
Co by mělo zvládnout 3-leté dítě při nástupu do MŠ
1. dodržování osobní hygieny
- umět si říci na WC
- umět používat vodu, mýdlo, ručník
- částečně zvládat použití kapesníku, smrkat
- samostatně se najíst a napít
- dodržovat kulturu stolování
- umět jíst lžící
- pozat své věci, značku
- oblékat a svlékat základní část oděvu
- obouvat a zouvat se